תכלת 40, קיץ התש"ע / 2010


דבר המערכת:

אחריותו של בורא בזעיר אנפין
אסף שגיב


מסות:

מגדל בבל והולדת הרעיון הלאומי
דניאל גורדיס
הסיפור המקראי ככתב הגנה על הפיצול ועל הריבוי האנושי

החיים היפים על פי הנרי ג'יימס
ראסל רנו
מאחורי הפרוזה התובענית של הסופר המודרני הגדול מסתתר מסר ערכי צלול ואקטואלי להפליא

האם התינוקות מוסריים?
פול בלום
בניגוד לדעה רווחת, מתברר שזאטוטים אינם סוציופתים חסרי תקנה

היד הלוקחת של המדינה
פיטר סלוטרדייק
חמדנותן של ממשלות מרוששת את הדורות הבאים


תרגום:

המחנך כמשכך כאבים
ניל פוסטמן
אם אין ביכולתנו לטפח אינטליגנציה, עלינו להתמקד במניעת טיפשות


ביקורות:

בעקבות הזמן הציוני האבוד
ביקורת מאת בעז נוימן
'במלכודת הקו הירוק: מסה פוליטית יהודית' מאת יהודה שנהב

מי הזיז את האצבעות שלי?
ביקורת מאת עודד בלבן
'מנהרת האגו: מדע הנפש ומיתוס העצמי' מאת תומס מצינגר

בכל זאת אור לגויים
ביקורת מאת רוברט סטרום, אליס פרייליך
'מדינת סטארט-אפ: סיפור הנס הכלכלי של ישראל' מאת דן סניור ושאול זינגר


מכתבים:

רפאלה בילסקי, דוד מ' פויכטונגר ויצחק אשל




האם איראן היא המודל היחיד למדינה יהודית?

דניאל פוליסר

היה מי שחלם על משהו אחר

הדמוקרטיה באינטרנטיה

מרשל פו

'פולחן החובבן' מאת אנדרו קין ו'הנה באים כולם' מאת קליי שירקי

ספר איוב כמדריך להארה

איתן דור־שב

פרשנות חדשה לחיבור החידתי ביותר במקרא

פחדים ישנים, איומים חדשים

אוריה שביט

חששם של האירופים מן האיסלאם אינו נטול הצדקה

מאה שנה ל'מדינת היהודים'

יורם חזוני

מי זוכר היום את היסודות שעליהם קיווה הרצל להקים את המדינה היהודית?


כל הזכויות שמורות, הוצאת שלם 2024